Go-Kart

En av Sveriges roligaste gokartbanor – teknisk, utmanande och full av racinghistoria. Perfekt för både nybörjare och erfarna förare!

Fakta om banan

  • Byggd 1976. 720 m lång och 8 m bred
  • Banrekord 43,84 (Innan ombyggnad 2018) innehavs av Mikael Hansson
  • Nya curbs 2018
  • Nytt banrekord 2018 efter ombyggnad Patrik Lahall 44:35

Mini Gokart

Åldersgräns 7 år

Längdgräns  Ca  120-125 cm

Honda 120cc motor 4,5 hk (katalysator)

Topphastighet 55km/h.

Hydralisk broms

Fjärrstyrning

7 st

Vuxna och barn kör aldrig samtidigt

Kartarna tillverkas i Danmark. kartarna är väldigt lika en riktig tävlingskart i körkänsla och design. Fabriken har lång erfarenhet av tillverkning av tävlingskartar.

Stor Gokart

Åldersgräns 12 år

Längdgräns ca 155cm

Honda 270cc motor på 14 hk

Toppfart 80km/h

Fart sänkningssystem

Vikt ca 100 kg

Dino Kartarna är från 2023

16 st

Kartarna tillverkas i Danmark. kartarna är väldigt lika en riktig tävlingskart i körkänsla och design. Fabriken har lång erfarenhet av tillverkning av tävlingskartar.

Riktig tävlingsbana

Banan är teknisk och varierande och en av landets roligaste banor, långa svepande svängar till skarpa hårnålssvängar och en lång raka. Kör skickligheten ställs verkligen på prov. Vi kör upp till 15 bilar i samma heat så det bäddas för tajta race med många omkörningar.

Kör tips

Det är viktigt att man har rätt linje genom kurvan, använda hela bana o räta ut svängen. Bromsa alltid i en raklinje. Att hitta rätt bromspunkt är en viktigt del för att sätta ett snabbt varv, Bromsar man för sent blir ingångshastigheten in kurvan för hög och bilen sladdar och tappar därmed fart. Gasa är lätt, men att bromsa exakt och sent är det svåra. Det är viktigt att man får med sig farten ut ur svängen. Undvik sladd ut ur svängen. Minsta misstag och sladd gör att man tappar fart och kommer ur linjen, vilket gör att man får en längre väg att köra samt att gokarten blir placerad fel till nästa sväng.

Sträva åt att sitta så rakt som möjligt i stolen, luta ej inåt. Låt kroppen följa med den naturliga g-kraften utåt i stolen. På det viset flyttar man vikten ut på det yttre hjulparet, vilket leder till bättre väggrepp och gokarten styr in bättre i svängen. Absolut inte hänga i ratten och luta sig in mot kurvan, du får då mer sladd på karten samt att det blir jobbigare att köra.

Svenska racing eliten

Marcus Ericsson Indy 500 vinnare som även kört F1. Flerfaldiga STCC mästaren Richard Göransson ,Fredrik Ekblom, Thed Björk, mfl. Alla dessa förare startade sin karriär med Karting på Örebro Motorstadion. Vår största racingstjärna genom tiderna, Ronnie Peterson har även han kört på banan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för att ta del av alla våra erbjudanden och evenemang.